Sunday 29 January 2012

S.A.L.A.M .M.E.S.R.A


Bismillah Alhamdulillah

Jom meneroka mind set... apakah yang dimaksudkan dengan Rijalus Siyasi dan ahli masyarakat?? . Tidak perlu dinafikan, Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum, suku etnik dan pelbagai lagi kediversitian yang menjadikan Malaysia tercinta sebuah negara yang unik.

Dalam kepelbagaian itu.. nilai menghormati agama dan adat serta lain-lain yang menjurus kepada fahaman setiap etnik perlu diambil kira. Islam tidak pernah menghalang untuk mana-mana fahaman (Isme) bertahalusiyasi (bekerjasama) dalam pelbagai hal.. seperti mana Rasulullah pernah bekerjasama dengan Kaum Yahudi dalam mencapai sasuatu. Namun jika menyentuh bab akidah.. Islam tiada kompromi. Sebab itulah.. 1 MALAYSIA yang ada pemahaman untuk menyatukan semua agama (pemahaman individu) harus di tolak sekerasnya.





Baik.. Rijalus Siyasi... ilmu kemasyarakatan.. di sini ana ingin berkongsi aksara yang baru @ tips untuk memulakan perkenalan..

S- Sebut nama dan beri Salam
A- Ajukan 3 soalan ringkas [ nama siapa/tinggal mana/macam kenal.. ]
L- Luah pujian ringkas
A- Ajukan 3 lagi soalan
M- Minta Diri

M- Mata ( eye contact )
E- Ekspresi muka
S- Senyum
R- Rapatkan Jarak ( lelaki dengan lelaki/ wanita dengan wanita )
A- Angguk




Alhamdulillah.. sedikit perkongsian dari ana.. Cuba amalkan terutama bagi yang ingin mengenali seseorang atau ingin membuat kenalan baru atau untuk memudahkan urusan taaruf dengan orang lain. Bagi yang memang berkemahiran untuk bergaul dengan orang ramai.. alhamdulillah.. bagi yang tidak berapa mahir untuk mulakan dahulu.. sedikit tips diatas insyaAllah membantu..

No comments:

Post a Comment

Coretan Antum ^ ^