Monday 30 April 2012

SAYYID QUTB


Bismillah Alhamdulillah

Setiap sesuatu yang berlaku itu ada hikmahnya, baik nyata mahupun tersembunyi, yang cepat mahupun lambat. Allahuakhbar, dalam semangat untuk menghadiri kelas petang ini, baru mendapat tahu bahawa kelas dibatalkan.

Namun kekecewaan itu terubat kerana perpustakaan library masih buka, so akhirnya terjumpa bahan menarik yang nak dikongsikan insyaAllah.

Meski pada abad ke-19 dan awal abad ke-20, majoriti dunia Islam masih dalam jajahan koloni-koloni barat, sejarah mencatat dinamik pemikiran Islam bercambah saat itu cukup kondusif. Walaupun di satu sisi minda muslim kini dijajah dikebanyakan negara, namun secara perlahan sebahagian ulama dan intellektual terus mencuba membuka jalan bagi pertumbuhan percaturan Islam.


Sayyid Qutb salah seorang darinya. Beliau merukan anak kedua daripada empat orang adik-beradik, dilahirkan pada 9 oktober 1906 di kampung Musyah, Mesir tengah. 

Ketika beliau berusia 10 tahun, beliau telah menghafal al-quran. Kemampuannya ini sesuai dengan harapan ibunya

"harapan terbesar ibu adalah agar Allah berkenan membuka hatiku, hingga boleh aku menghafal Al-quran dan membacanya dihadapan ibu dengan baik." tulis beliau dalam karya penerbitannya Taswir Al-Fanni fi Al-Quran 

[sumber rujukan]

Sedikit latar belakang pendidikan tokoh yang saya cukup kagumi ini. Beliau mendapat pendidikan awal di kampung halamannya sendiri kemudian merantau ke CAIRO pada tahun 1920. Antara institusi pengajian yang pernah diikutinya ialah 

Madrasah Abdul Aziz, fakulti Dar Al-ulum, Universiti Cairo, Standford university dan banyak lagi. Sebelum bergerak kerja dalam bidang dakwah bersama ikhwanul muslimin ketika usia beliau 45 tahun, Sayyid Qutb merupakan seorang pengajar dalam bidang akademik.

Titik tolak berlaku ketika beliau berada di negara barat, beliau melihat fenomena materialisme di barat yang gersang akan roh ketuhanan tidak layak dijadikan model kehidupan di dunia timur. Sayyid Qutb semakin yakin Islamlah yang sanggup menyelamatkan manusia.

Mehnah dari Allah

Kerana beliau aktif dalam kegiatan dakwah dan pendiriannya yang teguh pada pemerintahan mesir ketika itu Gamal Abdel Nasser ., akhirnya beliau ditangkap dan dimasukkan ke dalam penjara selama 2 bulan tanpa pembelaan.

1945 beliau ditangkap lagi dengan tuduhan terlibat usaha membunuh presiden Nasser. Kali ini, beliau dijatuhkan hukuman 15 tahun penjara. Atas usaha dan jaminan presiden Iraq pada ketikan itu Abdussalam Arif, Sayyid Qutb mendapat hukuman yang ringan dah kurang daripada 15 tahun. Daikeluarkan pada 1964.

Namun, 9 0g0s 1965, untuk kali yang ketiga, beliau ditahan kembali dengan tuduhan merencanakan kucar kacir terhadap pemerintahan dan usaha membunuh presiden ketika itu. Disini Sayyid Qutb dijatuhkan hukuman mati. Tindakan ini menimbulkan protes ratusan kaum muslimin di dunia arab dan beberapa negara Islam lainnya.


Pemikiran

Saya mengkagumi ketokohan beliau, terutama lagi dalam penulisan dakwah yang ditinggalkan sebagai legasi, rujukan para dai'e dan jundullah yang lain. Mengikuti gagasan pemikiran beliau, saya melihat tersurat dan tersiratnya akan gerakan beliau dengan karakter Islam otentik sebegitu besar ingin menampilkan Islam dalam wajah dan bentuknya yang moden, tetapi memiliki sikap dan prinsip tegas.. itulah jalan Sayyid Qutb.. tokoh antara yang saya kagumi.

Tidak sah jika saya tidak senaraikan 20 buah karya yang berjaya dihasilkan oleh beliau di sepanjang perjuangannya.

- Taswir Al-Fanni Fil Al-Quran
- Musyahidat Al-Qiyamaah fil Al-Quran
- Al'Adalah Al-Ijtima'iyyah fil Islam


- Tafsir fi Zilal Al-Quran
- Jalan pembebasan
- Rintisan Islam menuju perdamaian dunia
- Milestones
- Islam dan Universal peace
- Ma'rakah Islam wa Ra'sumaliyyah

dan banyak lagi.

No comments:

Post a Comment

Coretan Antum ^ ^