Saturday 5 May 2012

PERKIM UUM : BENGKEL PENULISAN


Bismillah Alhamdulillah

"dikala qalbi dilanda badai, dua percaturan diatas neraca antara minatnya melukis atau Nadwah kepimpinan.. Istiqarah pula tidak berbisik Allahuakhbar .."

Seusai subuh, ana melatih jari-jemari bersenam dengan menaip post di medium FB,Hati masih berbelah bagi nak p mana satu ni.. clash dua program yang insyaAllah bermanfaat kedua-duanya.

Penulisan itu jiwa saya

Jiwa yang jernih mampu memberi kekuatan sanubari, petunjuk yang Allah beri sebenarnya walau hati ingin menghadiri keduanya, naluri penulisan itu mengikat saya.


[ Brother Faizal Riduan ]

Penyampaian yang diberikan memberi impak jelas pada saya dan membuka ruang lingkup pena dai'e yang dahagakan suntikan dakwat dakwah. saya mendapat ilmu baru yang insyaAllah sangat-sangat berguna untuk diri ini dan sahabat yang lain dalam mengasah kemahiran menulis. 

"menulis ni adalah satu seni, ianya ibarat seperti kita memasak... cipta sesuatu yang lain dan keluar dari konteks format"

Masih jelas teringat kata-kata itu, dipetik berulang kali.

Saya nak berkongsi sedikit apa yang saya peroleh dibengkel penulisan anjuran PERKIM UUM ni:

@ FAKTA - bukti meyakinkan
@ KETEPATAN - selidiki maklumat
@ KREDIBILITI - tinggi nilaikepecayaan karya
@ OBJEKTIF - berpanduan
@ LOGIKA - hujah yang wajar
@ KESEGARAN - kepelbagaian strategi 


"Berdirilah dibawah bayang-bayang orang lain
sebelum anda menjadi penaung kepada
orang lain"

Antara cara nak mula menulis, baca karya besar yang berpengaruh dan tulis semula seperti gaya penulisan tersebut, ulangi dan ulangi lagi. Bacalah karya penulis yang sama dan sekali lagi menulis dengan gayanya. Buat berulang kali sehingga jika orang lain membaca tulisan anda disangka tulisan penulis idola anda itu.

Formula ratio : 4 :1
[ membaca x4 baru boleh menulis ]

Pertemuan ringkas itu sungguh bermakna... moga diteruskan lagi... insyaAllah..


No comments:

Post a Comment

Coretan Antum ^ ^