Wednesday 23 May 2012

IBRAH SI BUAH ANGGUR


Bismillah Alhamdulillah


Buah anggur atau nama saintifiknya "vitis vinifera" merupakan kategori buah beri yang menjadi kegemaran zaman berzaman. Antocyanin dalam kulit anggurlah yang memberikan warna ungu padanya.

Jelajah alam kali ini ana nak mengupas mengenai ibrah yang boleh diperolehi daripada buah anggur atau grapes dalam bahasa Englishnya.

sedikit analogi :

seorang kafir telah mengajak seorang muslim untuk datang kerumahnya, dia kemudiannya menjamah muslim tersebut dengan segugus buah anggur..

Demi meraih pelawaan seorang kafir itu, dia memakannya sehingga habis. kemudian si kafir itu pula mempelawanya untuk meminum arak yang baru terhidang disitu...

Muslim tersebut menolak secara baik, lalu orang kafir itu bertanya :

"bagaimana agama kamu melarang kamu minum arak tetapi membolehkan kamu memakan anggur walaupun arak itu terhasil dari anggur?"

Muslim itu tersenyum lalu menjawab persoalan si kafir itu tadi dengan pertanyaan :

"adakah engkau punya anak perempuan?"

kafir iru menjawab "ya.. ada"

Muslim itu bertanya lagi "adakah boleh bagimu mengahwininya?"

Kafir itu dengan tegas dan yakin menjawab "sudah tentu tidak"

Muslim itu berkata "SubhanAllah... engkau boleh mengahwini ibunya namun engkau tidak boleh mengahwini anaknya. Begitu juga keadaan anggur dan arak"

Kebijaksanaan itu merupakan tongkat muslim yang hilang.. cari dan genggamlah ia sebaiknya... itulah ibrah yang boleh diperolehi dari alam... mengajar kita untuk lebih kreatif serta pada masa yang sama mengagungkan cinta teragung kita... Allah aza wajallah...

~nature mujahid

No comments:

Post a Comment

Coretan Antum ^ ^