Tuesday 29 January 2013

TOKOH DAN KETOKOHAN

Bismillah Alhamdulillah


Napoleon Bonaparte
(1769-1821 : Maharaja Perancis)
"Nabi Musa mengenalkan kewujudan tuhan kepada umatnya. Nabi Isa berbuat demikian pada dunia romawi dan Nabi Muhammad kepada dunia seluruhnya. Saya berharap masanya tidak lama apabila saya berupaya menyatukan seluruh cendakiawan seluruh dunia dan menyusun satu pentadbiran berasaskan prinsip al-quran, satu panduan yang membawa kebahagiaan kepada umat manusia"

Alphonse Lamartine
(1790-1869 : Pujangga dan Negarawan Perancis)
"Ahli falsafah, pemidato, penyeru, penggubal undang-undang, pahlawan, penguasa idea, pengembali kepada pemikiran rasional, pelopor kepada 20 empayar dunia dan satu empayar rohani, beliaulah Muhammad. Untuk diukur kehebatan Muhammad dengan sebarang penanda aras, kita harus bertanya semula adakah orang yang lebih hebat daripadanya?"

George Bernard Shaw
(1856-1950 : Tokoh teater, jurucakap golongan sosialis dan pengkritik sastera Irish. Pemenang hadiah nobel 1925)
"Saya yakin sekiranya seorang lelaki sepertinya memerintah dunia moden kini, beliau akan berjaya merungkai segala permasalahan sehingga membuahkan ketenangan dan kebahagiaan hidup yang begitu didambakan. Eropah kini mula tertarik dengan ajaran yang dibawa oleh Muhammad. Pada abad yang mendatang tidak mustahil mereka akan mengikhtiraf dan mempraktikkan ajaran tersebut didalam menghadapi masalah yang dihadapi."

Mahatma Gandhi
(1869-1948 : Pejuang kemerdekaan India)
"Saya ingin mendalami kisah hidup seorang manusia terbaik yang pada hari ini bekas pengaruhnya hidup dihati jutaan manusia. Saya penuh berkeyakinan bahawa bukan melalui mata pedang yang menempatkan Islam di sisi peradaban manusia ketika itu. Mudah tanpa memberatkan, kerendahan hati nabinya yang amat berhati-hati dengan perkataannya, keperkasaan dan keberaniannya serta keyakinan mutlak kepada Allah dan seruannya. Dengan inilah Islam hidup dan berhadapan dengan segala cabaran"

Michael H.Hart
(Ahli Sejarah, matematik dan penyelidik Amerika)
"Beliaulah satu-satunya manusia yang begitu cemerlang di kedua-dua bidang. Agama dan dunia. Dari permulaan yang begitu daif, Muhammad membangun dan menyebarkan salah satu daripada agama terbesar dunia dan menjadi pemimpin negara yang begitu efektif. Pada hari ini selepas 13 abad daripada kewafatannya, pengaruhnya tetap segar dan bertenaga"

Begitu sedikit perkongsian bahan bacaan yang dihadam. Bagaimana tokoh-tokoh hebat bukan Islam sendiri memuja dan mengagumi rasul junjungan kita, Rasulullah s.a.w.

Allahumma solli ala sayyidina Muhammad
tibbil qulub.. wada wa iha..


Sumber Rujukan :

1. Petikan daripada Christian Cherlis, Bonaparte At Islam Pedone d.Paris France 1941 (m/s105)

2. Petikan daripada Lamartine, vol 11 1954 (m/s 227) WAMY in Islam (what they said about Muhammad)

3. A collection of Writing of some eminent Scholars, 1935

4. The 100 A ranking of the most influential persons in History, Micheal H.Hart 

No comments:

Post a Comment

Coretan Antum ^ ^