Tuesday 29 January 2013

ULAMA IBARAT CHEF

Bismillah Alhamdulillah


Selepas mengumpul ilmu, cabaran kita seterusnya adalah menyampaikan ilmu tersebut. Tugas menyampaikan ilmu hakikatnya bukan sesuatu yang mudah. Kebijaksanaan memilih perbahasan yang sesuai dengan masyarakat diperlukan. Prinsip inilah yang harus ada. Saya juga masih memperdalamkan ilmu dan siapa lah saya yang kerdil ini untuk mengulas tentang insan yang paling takuti Allah yakni ulama.

Seorang ulama itu mesti pandai menyaring maklumat yang hendak disampaikan. Setiap maklumat yang berpotensi melahirkan kekeliruan dan perbalahan tidak boleh dilontarkan kepada masyarakat.

Imam Al-Ghazali mengatakan dalam kitab Ihya Ulum al-Din: 

"Usah membawa masyarakat awam kepada perbahasan-perbahasan yang sukar difahami. Tetapi cukuplah ajarkan mereka tentang ilmu tatacara ibadat dan sikap amanah dalam bermuamalah.."

Pada hematku, seorang ulama itu persis seperti seorang pakar tukang masak. Dia mesti berupaya menghidangkan makanan yang disukai para pelanggannya. Begitu juga seorang ulama, dia mesti berupaya menyampaikan ilmu yang boleh diterima oleh akal dan hati masyarakat. 

Ulama yang bijak bukan semestinya mengetahui semua perkara, tetapi pandai memilih perbahasan yang sesuai

Terakhirnya semoga Allah menunjukkan jalan kita kepada dakwah yang dapat membawa kita menuju redhaNYA.


Nukilan : Naturemujahid

No comments:

Post a Comment

Coretan Antum ^ ^