Tuesday 25 June 2013

UKHUWAH DUNIA AKHIRAT : CHOKI

Bismillah Alhamdulillah


Sewaktu kecil dulu, mummy dan daddy selalu belanja makan choki-choki terutama ketika meraikan apa saja kejayaan yang diri ini rai baik kecil mahupun besar. Boleh katakan sinonim dengan kanak-kanak hatta orang dewasa sekalipun gemar akannya.

Entri kali ini istimewa berkisar mengenai choki-choki. Mengapa choki-choki? kenapa bukan koko crunch?

setiap kali pertanyaan itu diaju kepada diri ini, aku hanya mampu tersenyum.. terukir selukisan senyuman dan gelak kecil di hati sanubariku. Ikutlah apa saja yang orang tafsirkan, kerana memang itu tujuan nama ini dipilih.. hanya ahlinya saja yang tahu keistimewaan Choki-choki.

Kisah kami bermula sejak di bangku semester 1 hingga kini aku bergelar pelajar tahun ke-3 dalam pengajianku di varsiti utara. Sesumur waktu berlalu, begitu banyak ranjau cerita dan kembara dilalui hingga kini tautan ukhwah itu tersimpul serapi dan serapatnya lillahi taala.

Di tarbiyyah bersama, mengharungi duri dan onak liku bersama, ditemani gelak tawa kita semua, terasa indah waktu kurniaan Allah. Syeikh Zainul Asri menulis dalam bukunya Bingkisan fikrah pejuang mengenai ukhwah.. iaitu merupakan nikmat paling berharga yang dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada orang-orang beriman di dalam saf perjuangan.

Ia tidak dapat dijual beli dengan wang ringgit dan harta benda dunia. Ukhwah adalah suatu yang diciptakan Allah di dalam hati orang-orang yang beriman. Allah berfirman dalam surah Al-Anfal ayat 63

"seandainya engkau membelanjakan apa yang ada di bumi semuanya, tidaklah mampu engkau persatukan antara hati mereka, tetapi Allahlah yang telah mempersatukan antara mereka"

Sedikit bingkisan coretan beberapa tahun yang lalu, waktu itu diri ini berada di tingkatan 4. Pernah terdetik dihati untuk merasai apa itu nikmat ukhwah, persahabatan yang bukan sekadar terjalin atas dasar kawan tetapi lebih daripada itu. Aku bingung adakah wujud suatu seperti itu?

Masa silih berganti.. musim berganti musim.. kini ditahun ke-3 pengajianku, baru ku ingat Allah kabulkan lintasan hati itu Allah tunjukkan bukti kekuasaannya. kini hidupku penuh warna-warni dihiasi oleh antum semua meski ada diantara kalian yang bakal meninggalkan medan ini, meninggalkan ana mengharungi perjuangan kampus untuk setahun lagi.

"Its not how often we seen each other
but its how often we think about each other
~ naturemujahid

Ukhwah ini tidak akan pernah luntur, biar kita jauh dimata kelak.. namun tetap dekat di hati.


Ukhuwah ini tidak akan pernah luntur, biar kita jauh dimata kelak namun tetap dekat di hati. Merekalah teman dan sahabat duniaku dan insyaAllah dengan izinMu ya Allah, mereka juga menjadi sahabat akhiratku. Uhhibbukum fillah abadan abada.


~mentari senja kelihatan damai membelai langit. SubhanAllah.
  Naturemujahid
  Masul Choki
  (25.06.2013).

No comments:

Post a Comment

Coretan Antum ^ ^