Sunday 5 January 2014

LAUTAN

Bismillah Alhamdulillah



Lautan... biru laut, kesegaran bayu dan airnya..


sangat sinonim dengan diri ini. Anak kelahiran pesisir, lautan memaut jiwaku. Apa yang bisa kita pelajari daripada alam?



Laut contohnya?  



Ana ingin bagi analogi mudah.. pemikiran seseorang itu.. ada yang Allah kurniakan mampu melihat jauh, ada yang tidak.. kebiasaannya yang pandai, berfikiran jauh dan sewaktu dengannya, suka memandang berbeza dan memandang lain insan yang lain daripada mereka.



Bagi yang mempunyai pemikiran yang jauh... tidak perlulah memandang jengkel kepada manusia yang berfikiran singkat... kerana keupayaan mereka itu hanya sekadar di situ mampu difikirkan. Ia seperti lautan... ada yang mampu duduk di tepi pantai.. ada yg sekadar berdiri di gigi air... ada yang sekadar mampu berdiri sehingga paras badan... ada yang mampu berenang.. ada yang mampu menyelam... begitu juga dengan pemikiran...

Adalah lebih baik melihat sesuatu perkara daripada beberapa perspektif... kemudian ambil yang terbaik...

"Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama) mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah pertunjuk oleh Allah, dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna." (Az-Zumar Ayat 18)



..........



Belajar daripada firman Allah dalam surah Ali-Imran ayat 190-191



Nukilan oleh : Pawaka Lagendaria

Di edit oleh : Naturemujahid

No comments:

Post a Comment

Coretan Antum ^ ^