Tuesday 1 April 2014

SAKURA ; SEBUAH KIASAN

Bismillah Alhamdulillah


"Prunus serrulate" ialah nama saintifik bagi bunga cheri atau famous dengan panggilan 'Sakura' juga pasti sinonim dengan Jepun bagi peminat manga fanatik. Tidak dinafikan keanggunan yg Allah letakkan padanya membuatkan jiwa meruntun zikir.. damai dan permai pd pemandangan.

Bunga ceri ini sebenarnya berasal daripada benua asia dan ditemui di tengah dan utara China hingga ke Manchuria, Korea dan Jepun. Ketinggian pokok mencecah 3 hingga 15 meter dan lebih...

............

Pagi itu seawal jam 6.15 seusai Subuh di Sintok, suasana kelam yang masih damai. Matahari kelihatan malu membiaskan cahayanya di ufuk langit. Dingin bukit berkabus menyegarkan udara lembab dan pepohon yang dirimbuni embun.

One message received

"Salam.. jam 7 enta tggu kt bustop k, ana p amik.." 

"wkmsalam, Bereh"

Perancangan pagi itu, mereka bersama 4 akhowat yang lainnya punyai misi ziarah ke daerah Sungai Petani, melawat seorang sahabat yang sedang diuji dengan sakit. Kemas dengan pakaian 'T-shirt' x formal dan berslack hitam beserta Jaket Rakan Masjid, Mukmin bersedia meneruskan hari.

Sementara menunggu akhowat bersiap, sarapan pagi di "Round bot" dijamah dengan berselera, nasi lemak dengan sambal udang menjadi pembuka selera Nizar dan Mukmin ditemani teh panas masing-masing.

One Message received

"Mukmin, tolong beli nasi lemak 5 bungkus. kedai sini tutup""

"bereh"

"sapa Mukmin?" 

"Shauqah.. minta pesan nasi lemak 5 bungkus, depa sarapan dalam keta kut"

"since mereka naik keta, kita gerak dulu lah.. moto  lambat skit"

"ana on ja shbt.. ikut enta the driver." sambil menepuk bahu Nizar


..............

Perjalanan memakan masa 2 jam, ketidakselesaan melanda diri dikala motor ditunggang dalam tempoh yang lama.. 

"Mukmin, tengok tu"

"SubhanAllah.. sakura di Malaysia"


Pemandangan yang sungguh indah di pagi hari tatkala jalan raya masih diselubungi kabus pagi. Deretan pepohon putih dan merah jambu mewarnai jalan sepanjang ke Sungai Petani.

Tahmid terlafaz dikala keanggunan itu dipertonton.

Indah...

Seolah berada di negara matahari terbit, Motor di bawa perlahan sambil menikmati nuansa permai..


.............

Alhamdulillah, papan tanda "Hospital Pantai" menjadi pemandu arah destinasi, dengan hemah selamat tiba ke tempat tujuan. 

"akhirnya, dapat juga bertemu dengan sahabat.. sebelum ana bertolak balik ke 
Sabah esok" monolog hati panjatkan syukur.

Sembang panjang juga antara akhowat semua, muslimin pula cuma mencelah bila perlu... dalam keasyikan itu, hujan rahmat pula menulusuri hari, mendinginkan suasana hospital yang sedia sejuk.

"antum semua mai naik apa ni?

"mat naik keta kak Qilah, min naik motor" 

"naik motor?? ke SP?? Allahurabbi, jauh tu" sambil memandang muslimin.

Kondisinya tidak membenarkan dia bergerak bebas, harus bertongkat dan berkerusi roda disebabkan balutan jahit pada kaki yang masih kebas.

"takpa sahabat, takda apapun jarak ni"

"a'ah.. asal dapat mai lawat.." tambah Nizar


................

Pertemuan tengahari itu diakhiri dengan sesi bergambar dengan pesakit, meredah hujan demi untuk pulang ke Varsiti tercinta.. banyak assignment menanti untuk dilunaskan..

"Hujan ni, baik gi keda runcit mana2 beli jaket hujan

"tak lebat mana pun hujan ni Hassan, insyaAllah boleh"

Hassan, Nizar dan Mukmin berpelukan mesra tanda persahabatan kerna bukan selalu bisa berjumpa seperti ini dek kekangan jarak dan status.


"Klau gitu ana masuk kerja dulu.. ada apa2 rojer ana deh?"

"InsyaAllah big boss" perli Nizar


.................

Sebenarnya 3 hari yang lalu, terdetik di hati ini untuk merasa nikmat mandi hujan, terdetik di hati untuk menziarah sahabat di SP yang sedang sakit sebelum berangkat ke Sabah. Luahan tulus itu di dengari mungkin. Allah memakbulkannya di masa yang tepat. Peroleh peluang menziarahi sahabat yang sakit + berhujan dengan sahabat sambil menunggang motor sebeelum berangkat ke Sabah.

Juga bonus... 

menyaksikan "Sakura" berkembang di Malaysia.


tetttss.

Apa kaitan bunga sakura dengan ceritera ini??

aku pun tak tau... haha..


ZZZZ...........


Bunga Sakura hanya berkembang apabila suhu panas musim bunga cukup serasi, sekaligus merujuk kepada "perfect timing" yang Allah aturkan..

Begitu juga dalam kehidupan ini, segalanya punya waktu.. bisa saja Allah bagi "Cash" apa yang kita minta itu dan bisa saja jadi Allah tahan dulu apa yang kita minta itu kerna ada yang lebih baik sedang menunggu atau DIA ingin kabulkannya di masa yang persis.

Sepertinya Sakura yang indah, sering melalaikan orang-orang di Jepun dan sekitarnya dengan kehadirannya... begitu juga fungsi dunia. Bila mana beroleh hajat yang selama ini diinginkan, ingatlah Allah, kerna semua nikmat itu takut bisa melalaikan diri hamba yang sedia alpa.


:: Sekali imbas, persis pepohonan ceri sakura di negara matahari terbit menebari landai bumi yg bermuka ::

No comments:

Post a Comment

Coretan Antum ^ ^