Tuesday 25 February 2020

IMAM AS SYAFIE (PART 2)

Bismillah Alhamdulillah


Pada entri yang lepas saya ada menukilkan tentang seorang tokoh feqah yang sangat disegni ini dan hari ini saya akan menyambung bahagian 2 entri mengenai beliau. 

Pada entri pertama saya tidak memperkenalkan secara lansung biodata tokoh hebat ini. Untuk itu, entri ini saya akan memperkenalkan secara ringkas siapa sebenarnya beliau.

Nama : Muhammad bin Idris bin Al Abbas bin Usman bin Syafie bin As Saib
Tempat lahir : Gaza,Palestin.
Tarikh lahir : Bulan Rejab tahun 150 Hijrah
Wafat : 29 Rejab 204 Hijrah.
Keturunan : Bani Quraisy (bapa)/ Bani Yaman (Ibu)

Pencapaian

1. Mempelajari Al Quran ketika berumur 7 tahun
2. Mengingati kitab Muwatto (karangan Imam Malik) ketika berumur 10 tahun
3. Umur 15 tahun, diikhtiraf dalam mengajukan pendapat dalam bidang Feqah
4. Seorang yang bijaksana
5. Pakar Feqah

Karya

1. Kitab Ikhtilaf al Hadiths
2. Kitab Al Hujjah
3. Kitab Al Mabsuth
4. Kitab Al UMM
5. Kitab Al Risalah

Beliau dikebumikan di perkuburan bani Abd Al Hakam berdekatan dengan pergunungan al Muqattam. 

Di bawah saya kongsikan kata kata beliau yang saya minati 

"Bila kau tidak tahan lelahnya belajar, maka kau akan menanggung peritnya kebodohan" 

Kita selaku anak muda harus menjadikan tokoh tokoh seperti beliau ini idola dan menjadi panduan dalam menghadapi hidup serta dalam menjadi insan yang baik dalam hidup. Moga kita dapat manfaatkan sedikit sebanyak ilmu beliau dalam menghadapi hidup di alam fana ini. 


3 comments:

  1. Do you understand there is a 12 word phrase you can tell your crush... that will induce intense feelings of love and instinctual attraction for you deep within his chest?

    That's because hidden in these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's instinct to love, admire and protect you with his entire heart...

    12 Words Will Fuel A Man's Love Response

    This instinct is so built-in to a man's genetics that it will make him work harder than ever before to make your relationship as strong as it can be.

    As a matter of fact, fueling this powerful instinct is absolutely important to achieving the best possible relationship with your man that as soon as you send your man one of these "Secret Signals"...

    ...You'll immediately notice him open his mind and soul for you in such a way he's never expressed before and he'll identify you as the only woman in the universe who has ever truly attracted him.

    ReplyDelete
  2. Hai semua

    Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir tiada apa yang baik boleh keluar dari urus niaga dalam talian tetapi semua keraguan saya segera diambil untuk berehat dan pergi apabila rakan saya memperkenalkan saya pada mulanya ke syarikat SEMUA GLOBAL PINJAMAN GERAN, saya fikir ia masih menjadi permainan cheaters yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat testimoni yang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua keperluan, saya mendapat pinjaman sebanyak RM 5.000.000 dalam akaun bank MUAMALAT saya Apabila saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah percaya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan ia benar dan benar, dan pinjaman itu ada di dalam saya akaun, saya menarik diri tanpa komplikasi dan melabur dalam perniagaan saya Venture.

    Sekiranya anda ingin pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar anda, sila hubungi SEMUA GERAN GLOBAL GLOBAL pada e-mel mereka di bawah.
    E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

    Dan jika anda mahukan maklumat yang betul dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

    Saya seorang pemandu TRUCK biasa, tetapi sekarang saya mempunyai TRUCKS dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda daripada SYARIKAT yang baik ini.

    SYARIKAT: SEMUA GANJARAN PELANGGAN GLOBAL
    Tel ............. +1 (304)997-4034
    e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

    ReplyDelete
  3. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60] 1125 693 785

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60] 1125 693 785
    WhatsApp Number::::::::[+60] 1125 693 785
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

Coretan Antum ^ ^