Tuesday 25 February 2020

MUHARRAM : FADHILAT DAN PERISTIWA BESAR

Bismillah Alhamdulillah


Muharram merupakan bulan pertama dalam takwim hijrah kalender milik umat Islam. Susunan ianya menjadi bulan pertama berlaku di zaman pemerintahan khalifah yang kedua iaitu Umar al Khattab r.a. 

Entri sebelum ini saya spesifikasi untuk hari Ashura sahaja iaitu perayaan pada 10 Muharram dan untuk entri kali ini saya akan menyentuh mengenai keseluruhan bulan Muharram serta peristiwa dan fadhilat bulan ini. 

Muharram berasal daripada bahasa arab dari asal kata "Harrama yuharrimu" yang bermaksud bulan yang diharamkan atau "bulan terlarang" kerana pada bulan ini diharamkan untuk dilakukan peperangan, pembunuhan serta kekerasan.

Allah berfirman dalam surah At Taubah ayat 36 


bermaksud : "sesungguhnya jumlah bulan menurut Allah ialah dua belas bulan, (sebagaimana) dalam ketetapan Allah pada waktu Dia menciptakan langit dan bumi, diantaranya ada empat bulan haram. Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menzalimi dirimu dalam (bulan yang empat itu) dan perangilah kaum musyrikin semuanya sebagaimana mereka memerangi kamu semuanya. Dan ketahuilah bahawa Allah beserta dengan orang orang yang bertaqwa."

Jelas menunjukkan bahawa dalam dua belas bulan Islam ada empat ialah bulan haram iaitu Muharram, Zulkaedah, Zulhijjah dan Rabiulawal. 

PERISTIWA PERISTIWA PENTING 

1. PENETAPAN KALENDER HIJRAH

Khalifah kedua iaitu Sayyidina Umar al Khattab menetapkan pengiraan permulaan kalender hijrah pada 1 Muharram.

2. HARI ASYURA

10 Muharram juga dikenali sebagai hari Ashura dimana padanya banyak berlaku peristiwa besar antaranya 

> Nabi Adam bertaubat kepada Allah
> Nabi Idris diangkat ke langit
> Nabi Nuh diselamatkan oleh Allah daripada banjir besar
> Nabi Ibrahim diselamatkan oleh Allah daripada di bakar oleh raja Namrud
> Nabi yusof dibebaskan daripada penjara
> Allah menjadikan Arsy
> Allah memberikan nabi Sulaiman pemerintahan yang besar
> Hari pertama Allah menurunkan rahmat
> Nabi Isa di angkat ke langit

Begitu banyak peristiwa besar yang berlaku pada bulan haram ini dan antara yang boleh dilakukan di bulan Muharram ialah puasa Ashura. Rasulullah menganjurkan agar kita turut berpuasa pada 9 dan 10 Muharram atau 10 dan 11 Muharram bagi membezakan kita dengan puasa kaum Yahudi dan Nasrani. 

Moga kita dapat melaksanakan amal ibadah dengan mendapat redha Allah azza wajallah. 

2 comments:

  1. As claimed by Stanford Medical, It's in fact the one and ONLY reason this country's women live 10 years longer and weigh an average of 42 pounds less than us.

    (Just so you know, it is not related to genetics or some hard exercise and absolutely EVERYTHING about "HOW" they are eating.)

    BTW, What I said is "HOW", and not "what"...

    TAP on this link to find out if this little quiz can help you find out your real weight loss possibilities

    ReplyDelete
  2. Hai semua

    Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir tiada apa yang baik boleh keluar dari urus niaga dalam talian tetapi semua keraguan saya segera diambil untuk berehat dan pergi apabila rakan saya memperkenalkan saya pada mulanya ke syarikat SEMUA GLOBAL PINJAMAN GERAN, saya fikir ia masih menjadi permainan cheaters yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat testimoni yang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua keperluan, saya mendapat pinjaman sebanyak RM 5.000.000 dalam akaun bank MUAMALAT saya Apabila saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah percaya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan ia benar dan benar, dan pinjaman itu ada di dalam saya akaun, saya menarik diri tanpa komplikasi dan melabur dalam perniagaan saya Venture.

    Sekiranya anda ingin pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar anda, sila hubungi SEMUA GERAN GLOBAL GLOBAL pada e-mel mereka di bawah.
    E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

    Dan jika anda mahukan maklumat yang betul dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

    Saya seorang pemandu TRUCK biasa, tetapi sekarang saya mempunyai TRUCKS dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda daripada SYARIKAT yang baik ini.

    SYARIKAT: SEMUA GANJARAN PELANGGAN GLOBAL
    Tel ............. +1 (304)997-4034
    e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

    ReplyDelete

Coretan Antum ^ ^