Wednesday 11 December 2019

BEDAH BUKU : THE STUDY SKILLS HANDBOOK

Bismillah Alhamdulillah


'Entri' Bedah buku kali ini saya ingin berkongsi salah satu buku terbaik yang boleh di rujuk buat mereka terutamanya yang akan menyambung pengajian ke peringkat tinggi seperti kolej dan universiti. Buku ini sangat dan banyak membantu saya membuat persediaan sebelum menyambung "bachelor degree" mahupun ketika sedang belajar di universiti.

Bila ada yang bertanya apa rahsia saya boleh cemerlang dalam pendidikan tinggi, jujur akan saya "recommend" kan buku ini. Dalam hidup kita ada yang di panggil sunnatullah dan dalam mencapai kejayaan dalam akademik, sunnatullahnya ialah persediaan. Buku ini memudahkan kita untuk membuat persediaan tersebut. Pendekatan ilmu dalam buku ini juga sangat praktikal dan mudah untuk digunakan. 

Contohnya dalam bab 6 buku ini mengajar kita teknik dalam membuat kajian (research skills) yang sangat berguna terutama dalam menyiapkan "assignment" dan "thesis". Bab 8 dan 9 buku ini sebagai contoh menyentuh tentang perkembangan penulisan ilmiah, kes studi dan juga cara menyiapkan projek. 

Kemahiran-kemahiran yang diperlukan sebagai mahasiswa bisa diperoleh melalui buku ini. Sudah banyak buku-buku yang berintkan ilmu untuk membantu mahasiswa tetapi pandangan saya tiada yang selengkap dan ringan pada minda dan praktikal untuk di amalkan selain buku ini. 

Kalian boleh merujuk laman web ini untuk maklumat lebih lanjut www.skills4study.com. Bagi pembaca yang berada di sekitar Kota Kinabalu yang berminat untuk meminjam buku ini daripada saya kalian boleh menghubungi saya melalui komen dalam blog ini. 

Moga ianya bermanfaat. 


Nukilan : Naturemujahid

No comments:

Post a Comment

Coretan Antum ^ ^