Wednesday, 9 November 2011

Korban pertamaku


Bismillah Alhamdulillah



Sekali lagi hati syahdu... mendengar laungan takbir memenuhi seluruh ruang alam ciptaan-Nya. Pagi itu sangat meriah dengan rombongan manusia yang ingin menunaikan solat sunat raya. Selesai saja solat, aku dengan fokus memberi perhatian pada pengisian khutbah... Allahuakhbar, masa muhasabah dan pemurnian diri. Terdetik di hati ini "apa yang aku boleh korbankan kali ini??"


Selesai saja solat, kami dan pakcik (abah keluarga angkat) bertandang ke rumah jiran kenalan pakcik. Tuan rumah mengajak untuk menjamu selera. Rezeki itu kekuasaan Allah, bila-bila dan dimana saja yang Dia kehendaki... adalah rezeki itu. 


KORBAN DAN BEKORBAN (Aku peroleh korbanku) 


Seperti biasa, kehidupan di kampung dan di mana-mana jua, pasti ramai yang turun untuk membantu sama dalam mengerjakan korban. Alhamdulillah, dekat kampung ni, 3 ekor lembu akan ditumbangkan..

 "mampukah aku?, ya Allah.. berikan diri ini kekuatan" aku bermonolog. 

Sifat takutkan darah (haemofobia) sejak kecil merenggut jiwa. Pautannya kini walau telah beransur tiada, namun jauh di dalam hati.. gementar tetap ada. 

"aku harus tabah.. kuatkan diri... redha Allah aku cari.." bermonolog meyakinkan diri untuk teruskan juga.



Darah tidak boleh menjadi penghalang diri ini untuk mencari redha Allah. Pagi itu, ana dan sahabat-sahabat yang lain bekerjasama dengan masyarakat menumbangkan lembu unutk di buat korban.



"Dan bagi setiap umat telah kami syariatkan penyembelihan (korban)
agar mereka menyebut nama Allah atas rezeki yang dikurniakan
Allah kepada mereka berupa haiwan ternakan. Maka tuhanmu ialah 
tuhan yang maha Esa, kerana itu berserah dirilah kamu kepada-Nya.
Dan sampaikanlah (Muhammad) khabar gembira kepada orang-
orang yang tunduk patuh (kepada Allah)"

Al-Hajj : 34




Alhamdulillah Allah berikan diri ini kekuatan untuk berani menempuhi korban ini. Kini, mind setting telah berubah. Walaupun dari dulu lagi mengetahui tentang fadhilat korban ni. Allah mengaturkannya dengan sungguh berhikmah. Sekarang.. aku dah tak takut lagi.




begitu banyak pengalaman pertama dan manisku sepanjang berada di perantauan ini. Ku mengimbas kembali setahun lebih yang lepas.. bila mana hati ini berat meninggalkan tanah tumpah darah tercinta, namun demi jihad ilmu itu.. aku menerima takdir yang sang Pencipta berikan.. 

"ya Allah.. kini aku dah boleh hadapi korban.. hee inilah salah satu hikmah mengapa kau menghantarku ke sini dulu.." bisik hati kecilku sambil tersenyum, aku tahu.. perjalanan ku masih panjang dalam mengejar cinta-Mu ya Tuhanku.. oleh itu.. berikan diri ini kekuatan.

Nature mujahid

Tuesday, 8 November 2011

Aku & Kamu.. sahabat selamanya



Bismillah Alhamdulillah





SAHABAT  SELAMANYA


Bertali arus, dugaan tiba
menakung sebak airmata.
namun
tak pernah pun setitis
gugur berderai di pipi

Tidak ditempuh, hidup sengsara
suratan nasib yang melanda.
menongkah badai bergelora,
diredah.. bersendirian?

Segengam tabah di pertahankan
buat bekalan di perjalanan
sahabat merawat luka yang berdarah
sahabat membalut hati yang calar

Bila tertulis suratan nasibmu
yakinlah aku jua begitu..
derita yang dilalui.. ada hikmahnya
terlukis senyum di bibir lesu..
tak siapa tahu hatimu.

Aksara S.A.H.A.B.A.T itu
menguatkan diri ini.. kalbu
hatiku kini berwarna warni..
warna antaranya ialah kamu

Bukan ukhwah terjalin kerana belas,
jauh sekali hembusan bisikan was-was,
namun bersahabat terjalin..
kerana menuntun cahaya  ad-deen

SAHABAT SELAMANYA???
insyaAllah.


By : Nature mujahid


Nukilan yang telah lama ingin ku kupaskan, namun Allah tidak memberi ruang pada diri hamba untuk bernafas. Jiwa ana kacau, kerana mengetahui sahabat yang bakal jauh daripada diri ini. Namun,



Ini yang selalu ku ingatkan pada diriku.. kami pejuang agama Allah. Ini merupakan proses mentarbiyah..
Wahai sahabat... doa menguatkan diri kita.

Thursday, 3 November 2011

AKSARA ISLAMIK


Bismillah Alhamdulillah...



Keheningan malam... menggamit diri ini bertaqarrub kepada Allah. Mendekatkan diri dengannya. Allahuakhbar... lengangnya dini hari.. Inspirasi ku..


        Jika Allah akan menurunkan bencana kelaM  
                                     Ke atas satu desa atau kotA  
                  Dia tengok dulu rumahnya yang quduS  
                                  Adakah lelaki mukmin terpuJI  
                        Yg lalu lalang memakmurkan masjiD  
                               
 Jika ada satu sahaja yang tegaK
Azab pun dipindahkan ke lain tempat dan waktU  



aksara untuk (MASJID KU)

ada lagi... ^^ (bersambung...)


by: nature mujahid



Hitam itu Manis


Bismillah Alhamdulillah

Terasa bisikan 10 Zulhijjah di telinga.. kesunyian bukit Kachi menjadikannya lebih terasa. Haha, rahmat di 10 hari terawal bulan haram ni memang suam sangat..

Sebut tentang rahmat, Kurniaan Allah itu luas.. banyak yang diberi namun satu saja ana nak sentuh di sini di waktu ini. Rahmat "HITAM"

Kemarin (2/11/2011) pakcik-pakcik dan makcik-makcik kat sini, menyediakan "Dodol"
makanan tradisi masyarakat melayu. Terus terang, ni kali pertama lihat depan mata sendiri orang memasak Dodol.. ana sendiri turut serta menggaul Dodol. Fuhhh memang penat.



Sekilas pandang, apa sangatlah membuat Dodol ni, buat penat ja. Tapi ana tertarik dengan Dodol itu sendiri dan prosesnya.. Anak muda zaman sekarang tidak dapat menghargai tinggalan tradisi orang lama. Minda ana terbuka ketika terlibat sama menyiapkan Dodol ni. Teringat pada firman Allah :

" Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan,
sebahagin mereka menjadi penolong bagi sebahagian
yang lain. Mereka menyuruh berbuat yang makhruf dan
mencegah dari yang munkar, melaksanakan solat, menunaikan
zakat dan taat kepada Allah dan Rasulnya. Mereka akan
diberi rahmat oleh Allah. Sungguh, Allah maha perkasa
lagi maha bijaksana "

(At-Taubah 09 : 71)


ya, memang setiap orang bekerjasama dalam menyiapkan Dodol ni.. akak-akak Muslimah turut membantu sekali. tapi bukan itu yang hendak ditekankan disini... ^^

Islam itu bergerak dalam JEMAAH, Rasulullah sendiri membentuk jemaahnya dalam membawa risalah Tauhid seperti mana risalah yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu.. 

" Wahai orang-orang yang beriman! Bersiap-siagalah kamu
dan majulah ( ke medan tempur ) secara berkelompok, atau
majulah bersama-sama (  serentak )

(An-Nisa 04 : 71)

JEMAAH itu penekanan penting dan unsur penting dalam menjayakan Islam itu sendiri. Seorang sahabat ana pernah mengatakan, "ana masih kuat dalam Jemaah Islam kerana adanya sahabat-sahabat semua" Allahuakhbar... beyapa ukhwah itu sendiri kekuatan dari Allah.

Banyak yang boleh dipelajari dari Dodol ni.. ana senaraikan antaranya..  :

  • Dodol kena sentiasa dikacau agar tidak hangus.. dan semakin kita mengacaunya, ianya menjadi semakin likat, kental dan kenyal serta melekit betul? begitu juga konsepnya Islam dan dai'e. Tidak ada istilah rehat dalam menegakkan syiar Islam, semakin kita mendukungnya.. semakin kuat dan besar serta sukar halangan yang menimpa.

  • Kekuatan perlu digunakan secara bijak dalam menggaul Dodol, jika tidak.. tidak larat lah rasanya. Begitu juga dengan Islam.. seorang dai'e atau pejuang Islam perlu memohon kekuatan daripada Allah untuk meneruskan genggaman bara api di akhir zaman ini. Pada masa sama, strategi kena ada.

  • Bersilih ganti menggaul serta dibuat secara muafakat. ^^ penjelasannya ada pada entri pertama.
"....Dan tolong menolonglah kamu dalam ( mengerjakan ) kebajikan 
dan taqwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan
permusuhan. Bertaqwalah kepada Allah, sungguh Allah sangat 
berat seksa-Nya"

(Al-Maidah 05 : 02)





dan insyaAllah banyak lagi.., kini, sibuk menjamu selera dengan dodol yang dibuat.. emm nikmatnya terasa. Alhamdulillah.. syukur atas rezeki yang engkau kurniakan ya Allah.



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...