Friday, 27 January 2012

Santai Ukhwah bersama Sahabat Masjid Kachi


Bismillah Alhamdulillah

Cuti semester bermula lagi... kini, masuk hari ke-7 sebelum semester baru bermula pada 18th Februari ini. Masih banyak baki tersisa, perjalanan cuti sebulan yang masih banyak untuk di isi. Entri ini sedikit lewat 

20th hinnga 21th Januari yang baru berlalu ini, Sahabat Masjid telah mengadakan program Jaulah ke kolam air panas Baling.. Alhamdulillah.. dalam pada merehatkan diri pada masa yang sama dapat merancang gerak kerja untuk semester hadapan.



Alhamdulillah... setelah tiga semester berlalu, kini ana berpeluang sekali lagi menjenguk Ulu Legong.. tempat rehlah usrah pertama ana bersama naqib dan sahabat usrah yang lain ketika berada di semester 1.. Perasaan yang tidak dapat digambarkan.. sedikit demi sedikit cebisan manis memori itu memenuhi ruang minda takkala sampai dihadapan pintu masuk..

Ana kini di semester 3 dan bersama ana pula sahabat-sahabat usrah yang turut membesar bersama sepanjang setahun 6 bulan ukhwah terjalin. Walau bukan semua sahabat usrah ada bersama ketika ini.. ana yakin.. memori terindah itu pasti terselit kukuh di kalbu masing-masing.



Sahabat seperjuangan dalam saf Sahabat masjid Kachi (SMIAS), [ gambar di atas ].. kini Jaulah kami untuk semester ini di samping merancang perjalanan untuk gerak kerja semester hadapan.








Tidak akan ku cerita perjalanan program jaulah ini namun ingin ana selitkan tentang tarbiyah yang diperoleh selama bersama dengan Sahabat Masjid.. yang sememangnya dekat di hati.. sangat dekat..


Wahai sahabat semua.. bestnya kita bermandi manda di kolam air panas... menghilangkan stress dan sengal-sengal di tubuh disamping menyembuhkan saluran darah dan apa jua penyakit kulit yang dihidapi.. Ana tertawa melihat gelagat antum semua.. 


Ada kulit yang merah akibat berendam terlalu lama.. ana pula sangat takut untuk mencelupkan kaki ke dalam air dek kepanasan.. Allahuakhbar.. panas air ini yang tidak tertanggung.. apatah lagi panas di akhirat sana???? [ ana bermuhasabah diri ] ....ya Allah jangan kau bakar diri hambamu di panasnya An-Naar





Dalam pada berjualah.. dapat kita menikmati keindahan ciptaan Allah... tidak sukar baginya untuk menghasilkan haba terma untuk memanaskan air yang mengandungi mineral bagi kesegaran tubuh hambanya.. pernahkah sahaabt semua berfikir akannya???




Butiran air yang terpancar itu indah... santai melaksanakannya.. Jauh di sudut kecil hati ana.. ana tergelak kecil.. "bila pejuang muda berehat santai.." bisik hati kecil lagi 


"syukur atas ukhwah ini ya Allah"..



Trekking Hutan Simpan ^^

Apa yang boleh dipelajari dengan aktiviti ini???? ^^ pandanglah dengan mata hati akan segala ciptaan-Nya... andai memandang dengan mata nafsu.. pasti pergerakan dan tujuan untuk berjungle trekking ni terpesong... dan yang berada di benak minda adalah.. "mandi air terjun" betul tak sahabat???

Pandangnya dengan mata akal merupakan kredibiliti seorang siswa... aplikasi ilmu itu.. namun.. masih belum cukup untuk menimbulkan perasaan keimanan yang menebal di dalam diri ini.

Pandangan mata hati... InsyaAllah dapat apa yang rabbul Izzati siratkan..

" Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi,
dan pergantian malam dan siang terdapat
tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang
berakal. Iaitu orang-orang yang mengingati
Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan
berbaring, dan mereka memikirkan tentang
penciptaan langit dan bumi seraya berkata
"ya tuhan kami.. tidaklah engkau menciptakan semua ini dengan sia-sia; maha suci engkau, lindungilah kami dari 
azab api neraka"

Ali Imran : 190-191

Benarlah kalam Allah... dialah yang hak. Sepanjang perjalanan meredah hutan.. pelbagai situasi yang dihadapi dan boleh ditafsirkan disini..

1. Meredah hutan yang pada mulanya nampak selamat namun semakin dalam, semakin 
   sempit jalannya. Jarang pula dilalui

Ibarat jalan kehidupan yang dilalui.. ramai manusia memilih jalan yang luas.. senang tanpa sebarang menah menggangu. Namun bagi pejuang Islam.. inilah onak ranjau perjalanan mereka.

2. Bertemu dengan Pacat !!! / nyamuk

Itulah perisa tambahan dalam kehidupan.. membuatkan diri ini sentiasa sedar dalam jalan perjuangan. Allah memberikan menah untuk menguji kesabaran dan ketakutan hambanya

3. Menuruni cerun bukit yang licin, berpaut dengan tali

Walau jalan juang yang dipilih merupakan jalan yang dijanjikan oleh al-Khaliq sebagai jalan fisabilillah.. namun.. adakalanya.. hambanya futur dan leka.. hanya dengan berpaut pada ad-deen (ISLAM) saja cerun yang licin itu menjadi selamat insyaAllah

4. Meredah sungai berbatu... letihnya... >.< !

Bukan saja pacat.. sungai berbatu pula terpaksa diharungi. Memang nampak indah dan menyegarkan air itu tapi jangan sekali terleka dengan nikmat dunia.. jika tidak.. pasti akan tergelincir diatas batu yang licin dan akhirnya terhantuk. Ini nikmat yang kecil daripada banyak lagi nikmat besar yang Allah telah berikan. Bersabar sahabat ana.





5. Air terjun yang menyegarkan

Analogikan perjalanan dari mula sebagai kehidupan kita di dunia.. matlamat kita adalah untuk menggapai redha Allah.. cintanya.. hanya dengan rahmat dan redha Allah.. Al-Jannah dapat di capai... 

Indahnya tarbiyah alam.. seindah nama "NATURE MUJAHIDitu sendiri.





Takbir !!!!

Allahuakhbar.. x3 






"Teman-teman karib pada hari itu saling 
bermusuhan satu sama lain kecuali 
mereka yang bertaqwa"

Az-Zukhruf : 67





Dikala kita bertelagah... taqwa kepada Allah menjadikan kekusutan itu baik semula.. ana sayang antum semua kerana Allah.. moga jaulah semester akan datang lebih bermakna lagi.. ana mula mengenal kehidupan di sini.. Varsiti tercinta.. Darul Aman yang pertama sekali dijejak.







Sinar mentari itu.. suam menjelajah segenap lapis kulit yang masih segar diulik haba kolam air panas.. petang itu sunyi tanpa kehadiran pengunjung membuatkan ilham ketenangan menerpa cakna.. 


Allahuakhbar.. kekuasaanmu dalam mentadbir alam.. menggamit hati untuk lebih mengenali-Mu.. mendekati-Mu, mencintai-Mu.. namun semakin dekat diri ini.. semakin kuat Posaideon mengganas.. ^^ hanya bahtera takwa pada-Mu ku bina.. insyaAllah



2 comments:

  1. Bismillah Alhamdulillah...bila baca first part dgn sound effectnya begitu tereffect hati ini...inilah persahabatan yg terjalin kerana Allah...sesungguhnya pertemuan dan perpisahan kita hanya kepada Allah kita berserah...insyaAllah kita berjumpa lagi dan perhubungan yg sedia ada ini terus kekal erat...amin

    ReplyDelete
  2. ^^ Allahuakhbar... syukran atas kata-kata diberi.. bersemangat lagi nak meneruskan pena hijau ni.. insyaAllah.. persahabatan itu.. indah jika di garap kerana ad-deen dan simpulannya pula kerana taqwa..

    ReplyDelete

Coretan Antum ^ ^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...