Monday 20 January 2020

ELEMEN ALAM : API (KEBAKARAN DI AUSTRALIA)

Bismillah Alhamdulillah


Api merupakan antara elemen yang diciptakan dengan sifat agresif dan memusnahkan. Disebabkan oleh itu api ini adalah sesuatu yang merbahaya dan boleh digunakan untuk menyeksa dan mendera. Elemen yang Allah ciptakan ini meskipun sedemikian sifatnya namun diperlukan untuk mengimbangkan alam ini. 

Terbaru ini kita dihidangi dengan kemelut yang melanda di benua terkecil di dunia iaitu Australia dengan berlakunya kebakaran hutan atau "bushfire". Fenomena bushfire ini adalah kejadian normal di benua kanggaru tersebut namun beberapa dekad kebelakangan ini kejadian fenomena normal ini menjadi semakin tidak terkawal kerana campur tangan manusia (nanti kita akan bincangkan lebih lanjut).

Awal tahun 2020 seluruh dunia di kejutkan dengan kebakaran besar yang berlaku di bumi Aussie ini. Dampaknya semakin kelihatan di awal tahun baru 2020 hatta dalam pada saya menukilkan penulisan ini, kebakaran masih berleluasa di sana. Sebenarnya faktanya kejadian bushfire ini sudah bermula sejak oktober 2019 lagi dan disebabkan beberapa faktor, kebakaran tersebut semakin merebak hampir ke seluruh benua Australia. 

Untuk memahami apa yang berlaku sebenarnya, kita harus terlebih dahulu memahamkan diri kita tentang beberapa kejadian alam yang terlibat iaitu "heatwave" atau gelombang haba, Indian Ocean Diapole (IOD) dan Pyrocumulonimbus.

AUSTRALIA & BUSHFIRES

Australia sentiasa mengalami bushfire kerana terdapat beberapa flora di benua tersebut yang merupakan "native" atau hanya tumbuh di sana bergantung kepada api sebagai mekanisma pembiakan. Oleh sebab itu kejadian kebakaran hutan Allah jadikan sebagai perkara biasa disana.

Namun kebakaran hutan untuk tahun 2020 adalah yang terburuk berlaku selepas kejadian Black Saturday di Victoria,Australia pada 2009. Keadaan menjadi teruk disebabkan oleh faktor gelombang haba yang melanda Australia untuk beberapa bulan sudah menjadikan atmosfera benua itu kontang dan terik di tambah dengan kejadian angin kencang yang bertiup beserta kemarau yang disebabkan oleh Indian Ocean Dipole (IOD).

Heatwave atau gelombang haba berlaku apabila sistem tekanan atmosfera yang tinggi bergerak ke satu satu kawasan dan kekal untuk beberapa hari. Dalam sistem tekanan tinggi itu, udara daripada atas permukaan atmosfera di tarik ke bawah dan menjadi padat menyebabkan berlakunya peningkatan pada suhu sesuatu kawasan. 

Kejadian Indian Ocean Dipole (IOD) pula adalah fenomena alam yang normal berlaku di tengah lautan india. Ketika fasa positif berlansung, arus panas air laut akan bergerak ke sebelah barat lautan India menyebabkan kawasan seperti benua Afrika mengalami musim hujan kerana proses penyejatan mudah berlaku. Pada masa yang sama arus laut yang sejuk bergerak ke sebelah timur lautan hindi menyebabkan suhu laut yang sejuk di sekitar benua asia tenggara dan Australia yang mana membawa kepada kurangnya proses penyejatan dan hujan lantas menjadikan benua ini dilanda musim kering dan kemarau. 

Namun begitu, kejadian normal yang berlaku pada alam ini menjadi tidak seimbang dek campur tangan manusia melalui peningkatan gas yang menyebabkan pemanasan global berlaku. Ketidakseimbangan ini menjadikan fenomena alam yang membawa kebaikan kepada sesuatu muka bumi menjadi bencana buat geografi berkenaan.

Dua faktor utama ini menjadi punca kenapa berlakunya kejadian kebakaran yang buruk di benua marsupial itu. Kejadian kebakaran besar ini membawa kepada berlakunya fenomena ketiga yang menjadi penyumbang mengapa usaha pemadaman api disana sukar untuk di lakukan iaitu pembentukan awan Pyrocumulonimbus.

PYROCUMULONIMBUS

Dikenali juga sebagai Cumulonimbus flammagenitus adalah sejenis awan tebal yang terhasil diatas sumber pemanasan yang tinggi. Tidak seperti kejadian awan biasa yang dipenuhi air, awan ini mengandungi percikan percikan bara dan angin yang kuat. 

Kejadian ini pertama direkodkan pada tahun 1945 ketika pengeboman Hiroshima, seterusnya pada tahun 1991 ketika meletusnya gunung berapi Pinatubo di Filipina, 2003 di Canberra Australia dan 2009 di Victoria Australia. Kini yang terbesar berlaku di New South Wales Australia dan merebak ke seluruh pelusuk benua kecil ini. 

Awan yang mengandungi percikan bara ini tersebar dengan lebih cepat menyebabkan kawasan yang tidak sepatutnya terbakar menjadi mangsa kebakaran lantas menyebabkan api merebak ke seluruh pelosok benua.

KESEIMBANGAN ALAM

Kompleknya keseimbangan alam ini Allah sebutkan dalam surah Ar Rahman ayat 7 hingga 9 


"Dan langit telah ditinggikannya dan Dia menciptakan keseimbangan" (7)

"Agar kamu jangan merosakkan keseimbangan itu" (8)

"Dan tegakkanlah keseimbangan itu dengan adil dan janganlah kamu mengurangkan keseimbangan itu" (9)

Ketidakseimbangan antara satu sahaja boleh menbawa kehancuran kepada bumi dan hidupannya. Kita terlalu rakus sehingga terlupa akan peringatan Allah dalam al quran. 

Peringatan lainnya juga Allah sebutkan dalam surah Al Fatir ayat ke 13 



"Dia memasukkan malam ke dalam siang dan memasukkan siang ke dalam malam dan menundukkan matahari dan bulan, masing masing beredar menurut waktu yang ditentukan. Yang berbuat demikian itulah Allah tuhanmu, miliknya segala kerajaan. Dan orang yang kamu sembah selain Allah tiada punya apa apa walaupun senipis kulit"

Allah menyebut dalam surah Al Imran ayat 190 hingga 191 mengenai keseimbangan alam dan dampaknya atas mengganggu ketidakseimbangan itu


"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda tanda kebesaran Allah bagi orang yang berakal. Mereka mengingati Allah sambil berdiri, duduk atau berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata "ya tuhan kami, tiadalah engkau menciptakan ini sia sia maha suci engkau, maka peliharalah kami daripada siksa neraka

Segala yang berlaku ini adalah amaran dan ajaran daripada Allah buat peringatan kita sebagai hambanya. Moga Allah memadamkan api yang merebak keseluruh benua Australia itu kerana Dia saja yang berkuasa ke atas tiap tiap sesuatu. 



1 comment:

  1. As stated by Stanford Medical, It's indeed the ONLY reason women in this country get to live 10 years more and weigh on average 42 pounds lighter than us.

    (By the way, it has totally NOTHING to do with genetics or some hard exercise and really, EVERYTHING about "HOW" they eat.)

    P.S, What I said is "HOW", not "what"...

    TAP this link to find out if this easy questionnaire can help you discover your real weight loss possibilities

    ReplyDelete

Coretan Antum ^ ^