Monday, 6 January 2014

BINTANG-BINTANG DI BUMI

Bismillah Alhamdulillah


Dikala terjaga daripada lena, jam menunjukkan 5.30am.. 

Perkara pertama di buat selepas buka mata ialah check fb.. Alhamdulillah.. menerima perkongsian nasihat daripada seorang sahabat seperjuangan.. 

Sungguh ana tersentuh dengan perkongsian ini..

Ada nasihat tentang "Qiyamul Lail" yang sangat menyentuh. Syeikh Umar Abdul Kafi pernah berkata, bahwa: 

"Rumah-rumah yg di dalamnya dilakukan Qiyamul Lail itu memancarkan cahaya yg dilihat oleh penghuni langit, seperti kita melihat langit di malam hari, di sana ada bintang-bintang. Jadi Malaikat-malaikat itu melihat ke bumi dan mendapati cahaya dari rumah-rumah yang dilakukan Qiyamul Lail di dalamnya".

Yang lebih menyentuh lagi..

"Ketika Malaikat itu terbiasa melihat cahaya di rumahmu karena setiap hari penghuni rumah melakukan Qiyamul Lail, tapi tiba-tiba rumah itu tidak bercahaya, mereka akan bertanya-tanya: 'Kok jadi gelap gitu? Biasanya kan bercahaya?'. Lalu ada yang menerangkan kepada mereka, bahwa 'Penghuninya mungkin lagi sakit, atau lagi sedih berduka, dll'. Maka, Malaikat-malaikat itu mendo'akan agar engkau yang sedang sakit segera disembuhkan oleh Allah, jika sedang punya masalah berat agar diringankan dan dimudahkan segala urusannya, sesuai kondisi yang ada. Mereka lakukan itu, karena rindu melihat rumah mu bercahaya lagi.."


Allahurabbi... sungguh tersentuh dengannya.

moga kita Semua beroleh istiqamah untuk menghidupkan malam.. 
kerna sinarnya persis bintang terang di mata penduduk langit.

:')

No comments:

Post a Comment

Coretan Antum ^ ^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...