Bismillah Alhamdulillah
25th December 2013 baru saja berlalu, dan serentak itu Christmas juga disambut oleh ribuan penganut Christian. Mesti ada diantara kita yang rasa bersalah samada hendak wish ataupun tidak... jangan risau, entri ini bisa membantu insyaAllah.
PANDANGAN
AL-QARADAWI BERKENAAN UCAPAN TAHNIAH DENGAN KEDATANGAN PERAYAAN AGAMA SELAIN
ISLAM
Dalil-dalil yang digunakan oleh beliau adalah seperti berikut;
Al-Qaradawi adalah antara ulama yang menyatakan keizinan mengucapkan
tahniah dengan kedatangan perayaan agama selain Islam.
Dalil-dalil yang digunakan oleh beliau adalah seperti berikut;
1. Firman Allah yang bermaksud, "Allah tidak halang terhadap mereka
yang tidak menyerang agama kamu dan tidak mengeluarkan kamu dari negara kamu,
bahawa kamu melakukan kebaikan dan keadilan kepada mereka. Sesungguhnya Allah
suka kepada orang yang melaksanakan keadilan" (Surah al-Mumtahanah)
Menurut al-Quran, ayat ini adalah panduan yang telah ditetapkan oleh al-Quran dalam hubungan antara muslim dengan non muslim.
2. Firman Allah yang bermaksud, "Hari ini dihalalkan kepada kamu
perkara baik; makanan mereka yang diberikan kitab adalah halal bagi kamu dan
makanan kamu halal bagi mereka; perempuan yang baik dari kalangan mukminat dan
perempuan dari kalangan mereka yang diberikan kitab sebelum kamu" (Surah
al-Maidah, ayat 5)
Dalam ayat ini, Allah swt pamerkan keharusan memakan sembelihan ahlu kitab
dan dibenarkan berkahwin dengan perempuan mereka, sedangkan al-Quran nyatakan
pernikahan adalah untuk capai kasih sayang.
Firman Allah yang bermaksud, "Dan di antara tanda-tanda yang
membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai
kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati
dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri)
perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu
mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang
yang berfikir" (Surah al-Rum, ayat 21)
3. Setengah yahudi telah datang berjumpa dengan Rasulullah dan mereka
berlumba-lumba mengucapkan salam. Aisyah maklumkan bahawa mereka berkata
"al-sam" (mati), bukan "al-Salam" (sejahtera)
Dijawab nabi dengan kata baginda yang bermaksud, "Allah itu menyukai kasih sayang pada semua urusan" (muttafaq alaih)
Dari hadis ini, dipamerkan bahawa Islam menggalakkan kasih sayang dalam
hubungan bersama dengan orang bukan Islam dan melarang mengambil sikap keras
terhadap mereka.
4. Firman Allah yang bermaksud, "Dan apabila kamu diberikan
penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka
balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia
(dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap
sesuatu" (Surah al-Nisa' ayat 86)
Ayat ini mengajar bahawa sesuatu ucapan itu hendaklah dibalas dengan yang
lebih baik. Ekoran itu, dibenarkan memberi ucapan kepada mereka jika mereka
berlumba-lumba untuk memberi ucapan baik kepada kita.
Tidak baik bagi muslim bahawa dia kurang memberi penghormatan. Ini kerana, Nabi Muhammad saw ada bersabda yang bermaksud,
"Mukmin yang sempurna iman adalah mereka yang baik akhlak"
Dan hadis bahawa nabi saw ada bersabda, "Aku dibangkitkan untuk sempurnakan keindahan akhlak"
5. Diriwayatkan bahawa majusi berkata kepada Ibn Abbas, Assalamualaikum.
Ibn Abbas menjawab, Waalaikum salam wa rahmatullah.
Setengah rakan-rakan beliau bertanya, apakah kamu mengatakan rahmat Allah untuk mereka?
Dijawab ibn abbas yang bermaksud, "Apakah tidak kerana rahmat Allah mereka hidup?"
Dari dalil-dalil yang dikemukakan ini al-Qaradawi menyatakan bahawa
keizinan bagi muslim mengucap tahniah dengan kedatangan perayaan agama mereka,
sama ada dengan menghantar kad atau dengan ucapan lisan yang tidak merangkumi
mengagungkan syiar dan ucapan keagamaan mereka. Juga, ucapan itu tidak
bermaksud akui dan redha dengan agama mereka. Dengan maksud, ia sekadar ucapan
mujamalah atau ucapan kesopanan, pamerkan sikap hormat dan berbudi bahasa.
al-Qaradawi juga mengomentari dengan menyatakan bahawa tidak dilarang
menerima hadiah dari mereka kerana melihat bahawa Nabi saw menerima hadiah non
muslim seperti muqawqis mesir dan sebagainya. Namun, hadiah itu hendaklah bukan
perkara yang diharamkan Islam seperti arak dan daging babi.
al-Qaradawi juga memandang bahawa tidak boleh muslim itu menyambut
perayaan keagamaan tersebut seperti menyambut aidul fitri dan aidul adha,
tetapi ia tidak salah jika sekadar memberikan ucapan.
al-Qaradawi ada juga mengomentari pendapat Ibn Taimiyyah dan Ibn Qayyim
al-Jawziyyah yang melihat keras tentang perkara ini dalam kitab iqtida' Sirat
al-Mustaqim. Komentar al-Qaradawi adalah bahawa fatwa Ibn Taimiyyah merujuk
kepada situasi di zaman beliau. Dengan maksud, jika Ibn Taimiyyah berada di era
kini; era dunia semakin berhampir-hampiran, keperluan manusia kini berhubungan
antara satu dengan lain, ada sebilangan muslim menuntut ilmu dari orang bukan
Islam dan berbagai lagi, sudah pasti dia perlu hargai perubahan fatwa di era
kini yang tidak sama dengan era dahulu.
(al-Qaradawi, Fatawa Maasarah, Dar al-Qalam li al-Nasyr wa al-Tawzi' - kaherah, Kuwait : 2002 - 1422, hlmn 668 - 673)
Di edit oleh : Naturemujahid
No comments:
Post a Comment
Coretan Antum ^ ^