Bismillah
Alhamdulillah
Dialog antara seorang pensyarah
Jurisprudence dengan pelajarnya
“Ok class, who can tell me whether Malaysia is a Islamic state or not?”
“Sir, Malaysia definitely is an Islam’s state by the virtue of article
3 of the federal constitution.” Jawab Kam.
“No, that is not correct, any other answers?”
“Malaysia is not an Islamic country because the government didn’t
implement the hudud laws in our judiciary” tambah
Linda
“Are you sure with your answer?” pensyarah
cuba memprovok
kelas menjadi
senyap dan muka pelajar kelihatan bingung, kemudian soalan ditanya lagi
membiarkan soalan sebelum ini belum terjawab.
“Tell me class, is there any Islamic states nowadays?”
“Iran, arab Saudi and few other more sir”
jawab Fuad pula
“why you say that those states is a Islamic states?”
“because they implement the hudud law and takzir.” Fuad menyokong hujahnya
“seriously, are you all final years student? And will finish your
LL.B?”
Kata-kata pensyarah itu menusuk dan
menyentak minda setiap yang berada di kelas.
* * * * *
Begitulah seputar suasana di kelas
pertama Jurisprudence untuk semester ini. Subjek yang begitu luas dan memerlukan kepada ilmu yang luas dan
pencerapan yang baik.
Soalan yang ditimbulkan itu pernah
tidak kita fikir sebenarnya APAKAH ITU NEGARA ISLAM?
Berikut saya kongsikan pendapat
fuqaha dalam mendefinisi sebuah Negara Islam bagi menjelaskan khilaf yang
berlaku dikemudiannya.
TAKRIF FUQAHA
Al-Imam
Abu Yusuf berkata “Negara yang dikira sebagai negara Islam dengan terlaksananya hokum Islam
di dalamnya walaupun kebanyakan penduduknya adalah dikalangan orang-orang
Kafir. Dan dikira sesebuah Negara itu kafir kerana berjalannya hokum kafir
padanya walaupun kebanyakan penduduknya adalah dikalangan orang-orang Islam.”
Al-Imam
Az-Zarkasi menyebut
“Negara Islam adalah apa yang dinamakan pada suatu kawasan
yang dikuasai oleh umat Islam, dan umat Islam berada di dalam keamanan.”
Berkata Al-Imam Ar-Rafi’e, “tidak
disyaratkan sesebuah negara Islam itu padanya umat-umat Islam, bepada dengan
penguasaan berpihak kepada kepimpinan yang Islam”
Pandangan Ibnu
Hazm Az-Zahiri “Setiap Negara boleh dinisbahkan kepada pengaruh, penguasa dan orang yang
merajai Negara tersebut”
Berkata Ibnu Muflih Al-Hambali “setiap negara
yang dikuasai hukum Islam, maka Negara tersebut ialah Negara Islam, dan jikalau
dikuasai oleh hukum kafir, maka Negara tersebut ialah Negara Kafir”
Walau bagaimanapun, Ibnu
Qayyim Al-Jauziah
menukilkan bahawa jumhur Fuqaha sepakat berpendapat, Negara Islam didefinisikan
sebagai : “sebuah kawasan (negara) yang didiami dan dikuasai
oleh umat Islam dan terlaksana padanya hukum-hukum Islam. Maka Negara yang
tidak menjalankan hukum Islam tidak dinamakan Negara Islam”
PERBAHASAN ULAMA’MUASARAH
Antara
ulama dan cendekiawan muasarah yang terlibat dalam mendefinisikan Negara Islam
adalah seperti Al-Mujaddid Al-Maududi, Syeikh Abu Zahrah, Al-ustaz Sayid Qutub
Syeikh Abdul Qadir Audah, Al-marhum Syeikh Abdul Wahab Khalaf, Dr.Wahbah
Az-Zukhaily, Dr.Abdul Karim Zaidan, Dr.Muhammad Said Ramadhan Al-Buthi dan
Dr.Muhammad Khair Haikal.
Melihat
kepada beberapa takrif yang dikemukakan, maka bias dibuat kesimpulan antaranya
:
1.
Negara Islam didefinisikan sebagai sebuah
Negara yang terlaksana padanya hukum-hukum Islam,
2.
Ditadbir oleh Imam atau pemerintah Islam, dan
3.
Keselamatan dan keamanan berpihak kepada
Umat Islam
.
. . . . . . . . . . .
Saya suka petik penjelasan daripada pensyarah ana sebagai menyimpulkan entri ini…
“Islamic
state is a state where the ruler, constitution and etc are not the higher
authority or the most supreme. Putting Allah s.w.t as the most sovereign and
supreme of all, and quran and As-sunnah as the guidance is what resemblance the
true Islamic state like previous Madinah.”
No comments:
Post a Comment
Coretan Antum ^ ^