Friday 1 November 2013

FAKIR DI BUMI TUHAN

Bismillah Alhamdulillah 

Semester ini antara yang terpadat pernah diri ini alami. Meringankan minda seketika dengan membaca apa jua input berguna di alam maya. Lantas tertarik dengan perkongsian daripada seorang ukhti di muka buku miliknya. Disini saya kongsikan.


[Aku bangga dengan seorang sahabat perjuangan aku ni. Bukan semua orang aku panggil sahabat, apatah lagi sahabat seperjuangan. Apa kerja kami ? biarlah rahsia. Namun ia bukan sebuah kerja yang dipenuhi glemer, bukan juga mudah. Nyawa sebagai taruhan. Bukan juga kerja yang disanjungi ramai. 

Tapi aku boleh menghandalkan dia ? kenapa ? dari dunia yang gelap, dia juga belajar mencari cahaya. Dia belajar solat, dia amalkan, dia dah tak minum arak. Baru-baru ni dia belajar hafal asmaul husna. Banyak dugaan yang menimpa, tapi di atetap berkata.

"ini semua dugaan. Apapun yg berlaku aku akan tetap senyum. Aku terfikir jugak, mungkin ini semua kerana dosa-dosa aku"

Dia bukan ustaz yang belajar jurusan keagamaan. Kami belajar agama di jalanan, di setiap keperitan, disetiap ketakutan, disetiap dosa yg dilakukan. Beberapa hari lalu kami 'koling'. Dia lah sahabat yg tak pernah menghilang, akan sentiasa follow up sahabatnya, klu tak mesej, dia 'koling'.  Apatah lagi bila sahabat dalam bahaya, dia lah yg akan maju menolong. Beginilah persahabatan dunia gelap kami, kami letak nyawa kami atas nyawa orang orang yang kami sayang. Nak kacau orang orang yang kami sayang, korang rentap nyawa kami dulu baru kami diam !!

Selepas berbincang beberapa perkara, kami berbual santai. Dia mula berkata, dia suka dengar radio IKIM (ini bukan iklan IKIM tapi memang nak bagitahu, radio tu memang best)

Aku agak terkejut. Untung kami cuma bercakap dlm phone, so tak nampak reaksi muka. Sempat gak aku terfikir, "kenapa dengan kami ni semua, kena rasuk jin Islam ke ape". huhu. 

Dia cakap, dia suka dengar motivasi di radio tu, pernah sekali dia dengar motivasi syurga. Dia sampai menangis ( lelaki menangis gara-gara dgr pasal syurga ? dan dia bukannya golongan pelajar agama ...bagi aku dia cool !!). Pastinya, Allah lebih cool sebab Allah yang sentuh hati dia, bagi lembut hati dia. Pada aku, dia seperti Umar, garang tapi dia tetap mampu dilembutkan Allah. Kemudian dia tanya

"kita layakkah masuk syurga ?". Serius, aku terdiam. Aku faham pertanyaan tu sangat dalam. Sangat dalam.

Kemudian dia berkongsi lagi, dia suka dgr radio tu sebab lagu-lagunya zikir, bacaan Al quran. Dia cakap dia tenang dgr zikir, doa-doa, bacaan Al Quran. Rasa tenang yang lain, yang tak pernah dia rasakan sebelum ni. 

Saya bercerita ni bukan nak bagitahu betapa hebatnya dia. Tak. Tapi saya nak bagitahu, seteruk manapun manusia tu, didalam gelap manapun dia tinggal, dari lembah hina mana pun dia datang. Dia manusia, dia boleh berubah. Klu korang sayang kami, tunjuk kat kitaorang, jangan cakap je. Bukan caci maki yg boleh menyembuhkan luka di hati kami. Dan bukan membiarkan kami bersendiri yg membolehkan kami bernafas dalam gelap. Kami jatuh, anjgan pijak lagi kami !!

Saya dan sahabat seperjuangan saya, tak mampu untuk bersyarah seperti kalian tentang ukhwah. Kami mungkin nak cakap 'ana uhibbukifillah' 'ana uhibbukafillah' pun masih tak lepas. Tapi saya yakin, sahabat-sahabat seperjuangan saya sedang menjalani makna ukwah, sedang menterjemahkannya dalam perilaku. Bukan sekadar kata-kata. 



Ukhwah kami bukan chipmore. Dan kami bukan berserah bulat-bulat dengan berhubung melalui doa, kami sedayanya akan tetap keep in touch kecuali dalam keadaan yg memaksa untuk kami menjarakkan diri. 

Saya tak bersyarah, saya cuma bagi tahu ini versi ukhwah kami, klu versi ukhwah kami salah, anda yang tahu sila 'tunjukkan'. 

Bro, kalau ko baca status ni (ko kan suka stalk fb sahabat2 ko), aku bangga dengan ko bro. Aku yakin, Mak Cik Hidayah tengah ketuk pintu hati ko, so buka pintu hati ko luas-luas. Benda tak kan jadi mudah, so bersedia. Aku harap ko berterusan nak jadi baik dan lebih baik. Aku rasa soalan ko


"kita layakkah masuk syurga ?". Aku jawab di sini ya... "lebih penting, kita ni yang mau masuk syurga atau tidak ? kalau mau, teruskan hijrah kau, perubahan kau kearah kebaikan, tak mustahil Allah letak kau kat Syurga, and nanti kalau ko masuk syurga, kalau tak jumpa aku, tolong cari aku kat neraka, klu ko sanggup ar". 


Teruskan usaha ko bro, aku support. Aku pun kena berusaha jadi baik gak. 

# kami tahu, dan kami tetap nak cuba dekat dengan Allah walaupun kami ni hina. Apa orang nak pandang kat kami, tak kisah la, kami susah pun, kami jatuh pun, ade ke yang menghulur tangan. 

Macam chipsmore ada atau tidak  teruskan je hidup ni.

~Kami yg Fakir di bumi Tuhan.]



Membaca perkongsian diatas menimbulkan keinsafan dalam diri. Sebenarnya diri ini juga sedikit sama seperti temannya itu. Cuma bezanya diri ini tidak pernah meminum minuman keras dan memabukkan. Apa yang dikatakan oleh ukhti kita ini sangat benar dan berlaku di hadapan mata kita. Golongan yang memng sejak dari mula merasakan manisnya tarbiah seharusnya mengajak kami kami ini dengan berhikmah. 

Moga diri ini dan pembaca semua boleh memperoleh kebaikan daripada apa yang ukhti kita sampaikan. 

Fakir ilallah 
Naturemujahid

No comments:

Post a Comment

Coretan Antum ^ ^