Tuesday, 5 November 2013

"KAMI SEBENARNYA...."

Bismillah Alhamdulillah


“Dah lama Makcik jual nasi lemak dan kuih-kuih ni?”


Dash bersuara. Sambil tunggu Makcik tadi isi donut dan kuih koci ke dalam plastic separa lutsinar. Asyhraf tengok Makcik tadi goreng kuih yang lain setelah diangkat satu batch yang dah masak.
Berminat.

“Kalau dah dikira-kira, sudah lebih 13 tahun”

“Uiks lama tu” Jawab Asyhraf.

“Selalu ramai ek kat sini?”

“Alhamdulillah. Macam ni la. Kadang ramai kadang tak”

Terpegun. Kagum sebenarnya. Makcik tu, kalau dihitung-hitung dah lebih separuh abad. Kedut-kedut pada wajahnya dah jelas kelihatan. Bintik bintik hitam, tanda gigih.

“Anak-anak Makcik ?” tiba tiba terpacul keluar dari mulut Dash.

Belum sempat dia habiskan soalannya, Asyhraf tenung Eja. Isyarat. Sensitive barangkali soalan tadi. Takut-takut tak kena.

“Dorang semua dah kerja, kat Bandar. Merata-rata. Kamu semua ini dari mana nak ?” Makcik tadi dah paham.

“Oh. Kami dari Utara. Ada program kat sini ^^ ”

“Selalu program kat sini? Jauh tu”

“Selalu jugak la” Ujar Asyhraf.

Donut dan kuih kochi dua bungkus dah siap. Masak. Harum sampai ke hidung. Makcik masukkan ke dalam plastic.

“Tujuhringgit kan Makcik?”

ya na. Ni Makcik masukkan sikit goreng pisang, Nanti singgah la lagi”

“Eh tak payah la Makcik. Ermm, ni sepuluh ringgit, baki Makcik simpan ya”

Dash terharu.
Makcik tadi pun.

“Kamu  ni sapa sebenarnya?”

Dash tengok Asyhraf.
Asyhraf tengok Dash.

“Kami sebenarnya….”


--------------------


Hakim perlahankan kereta Myvi putihnya. Idha tekan button kat dash board tu. Cermin tingkap terbuka.

“Assalam’alaikum Pakcik, mau pigi mana?” pekat bahasa Sabahnya

“Wa’alaikumsalam. Nak ke pasar borong kat pusat Bandar sana.”

“Marilah naik. Kami pun on the way mau pigi ke sana” jawab Idham lag


Idham turun dari depan. Dituntun Pakcik tadi. Pintu dibuka. Kemudian ditutup. Perjalanan diteruskan. Jauh sebenarnya lagi destinasi dituju. Dua tiga minit pertama semuanya sunyi. Cari idea mungkin.

Peluh-peluh mengalir dari dahi Pakcik tadi.
Jauh benar dah jalan tadi. Idhamkuatkan pendingin kereta. Hakim terus memandu ke destinasi. Jalan mereka tak sehala sebenarnya.
Tapi..

“Pakcik dari mana sebenarnya?” tanya Hakim

“Seksyen 13, anak nak ke mana?”

“Kami nak ke Bandar juga. Ada program. Jauh juga tu Pakcik jalan.” kata Idham pula

“Pakcik dah biasa dah. Budak kat rumah tu, kalau Pakcik tak keluar cari makan, tak makan la semua”


Idham pandang Hakim.
Sampai kat satu simpang, Lutfi perlahankan kenderaan singgah sekejap di satu gerai. Idha cepat-cepat turun. Tiga gelas air tebu dibeli. Cepat-cepat dia naik kereta balik

“Air tebu Pakcik..” pelawa Idham

“Eh kamu ni, buat susah je..”

“ndak pa, x susah pun. Bukan selalu.. Panas kan sekarang” senyum Idha

Idham hulur satu gelas air. Pakcik tadi terus ambik.
Laju diminumnya. Haus benar. Makin laju pula peluh.

“Haa turunkan Pakcik kat depan mesin ATM jela”

“mano? yang tu ya” Hakim tunjuk mesin ATM Bank Islam di seberang jalan. Dah dekat dengan pasar.

“A’ha yang tu”

“Nanti pakcik mau balik, mau kami ambikkan?” tanya Idham


Tiba-tiba muka Pakcik tadi lain.
Kaget. Bingung pun ada.

“Eh takpela. Pakcik boleh balik sendiri nanti”

“Ok la kalau macam tu” 

“Pakcik turun dulu la nak, hati-hati bawak kereta nanti”

“In sha Allah Pakcik.” jawab mereka serenta

Pakcik tadi turun. Sebelum tutup pintu. Dia sempat toleh balik ke dalam.
Tertanya-tanya

“Kamu ni sapa sebenarnya?”

Hakim dan Idham saling berpandangan.

“Sebenarnya kami…”


----------------------------


“Faris kan?”

“Mana abang tahu?”

“Haa, dunia kan dihujung jari sekarang”

"takda lah, abe masih ingt demo, adik facie abe dulu.."

"ha.. bru ingat, abng Firwan kan?"

kedua mereka gelak
Firwan duduk makin dekat dengan si Faris tadi. Rancak pula berbual. Tanya asal mana, sekolah mana. Tiba-tiba sahaja.

“Hmm, demo free dop pagiesok? Jum ikut abe kuar”

“Free tu free. Tapi nak gi mane?”

“Kito gi rehlah. Nok?”

“Oh. Rehlah tu macam mana bang? Kat mane?”


***
"Dash, ayam tu dah masak ke?" tanya Fikri

"skit lagi, jap2.." sambil mengibas tempat pemanggang.

Kedengaran bunyi percikan air..

semua berlumba melompat dan berenang di air terjun yg dingin airnya

***

“Macam mana tadi, best ta?”

“Best jugak. Kalau duk kat kolej konfem tidur tadi bang”

Seronok benar bercerita. Firwan buka tingkap kereta. Angin dari luar masuk, kuat. Sebelum sampai ke kolej, Firwa singgah di satu gerai. Beli dua biji burger. Ayam special. Peh terbaik.

“Ni untuk Faris sa..”

“Laa..tadi pun dah kenyang bang, abang makan jela”

“Buke slalu pun dop”


Nak tak nak. Last last ambik juga.
Rezeki kalau dah datang tak baik tolak

“Hmmm bang, tadi semua tu sape?”

“Adelah. napa?”

“Entah la. Semua baik baik je. Ramah mesra je. Ada lagi manusia camtu ek. Baru jumpa hari ni tapi macam dah kenal lama.”

Tersenyum Firwan.


“Sebenarnya kitorang semua ni..”


------------------------


“Makan bungkus?”

“Makan.” Serentak 8 jawab.

Order diambik. Abang waiter tadi berlalu. Ramai betul orang petang tu. Semuanya orang Bandar sekarang makan kat kedai. Tak sempat nak masak kat rumah. Adeh.
Lepas lima minit tak sampai-sampai.

Umar mula dulu.
Mushaf dikeluarkan. Dibacanya perlahan. Khusyu’

Lepas tu yang lain pula ikut. Abd Majid dan Firwan pun buka Quran. Dash baca kat i-pad. Idham,Hakim dan Asyhraf pun. Semua senyap. Fikri tengah cakap telefon. Kemudian dia pun ikut sama taddabur. Isi waktu kosong.

Pelik?

Orang sekeliling tengok.

Dua tiga minit air sampai.
Abang waiter tadi la paling pelik

“Korang ni dari sekolah Tahfiz Seksyen 39 tu ek”

“Eh tak la. Kami fasi kat sini, ada program Universiti” senyum Dash

“Oh”

Abang tu hidang air. Perlahan-lahan. Sambil tu dia tengok sorang-sorang. Berminat mungkin. Entah. Pelik benar.

“Ikut tabligh eh”

“Kenapa bang?” tanya Umar

“Eh tak de pape, layan pelanggan”

“Nasi lambat lagi bang?” Fikri mencelah

“Jap ek”

Abang tu pergi. Sengih sengih mereka berlapan.
Menarik.

Duduk sekejap, yang di order pun sampai. Abang tadi lagi. Mukanya penuh tanda soal. Tak puas hati lagi.

“Abang dah makan? Jom la sekali” Pelawa Asyhraf.

“Dah tadi. Korang ni sapa sebenarnya?”

“Kami sebenarnya…”



-------------


Kami sebenarnya….

Sebenarnya

Sebenarnya

Meh nak bisik



"Nahnu ruhul jadid fil jasadil ummah"

Credit to Inspector Saahab :::
edited : Nature Mujahid

No comments:

Post a Comment

Coretan Antum ^ ^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...